12 maja 2015

Bohater z lodówki

Temat tego wpisu (może już zauważyliście, ale jeśli nie to przypomnę) „Bohater z lodówki“. Ale nie będzie on ani o krojeniu, ani o przechowywaniu, ani o konsumpcji. Nie będę też tutaj oddawał się wspomnieniom nad nowo-falową gierką pt.: Frankenstein Faktoria, jaką swego czasu popełniło znane wydawnictwo (info o serii NF znajdziecie tu).
Poruszę za to temat o wiele częściej spotykany w naszym światku rpg - no może rzadziej niż konsumpcja. Mianowicie o mrożeniu - tak mrożeniu postaci graczy.
Jak wiecie właściciele postaci jak i mistrzowie gry prowadzący/grający w gry mainstreamu (inde zresztą też) między sesjami zamrażają postacie. Celowo nie wspomniałem o sandbox’ach bo tam się gra non-stop. Owo zmrożenie zwykle najbardziej jest widoczne, gdy przyjrzeć się stanowi ( :D męska część widowni pewnie w tej chwili oddała się wspomnieniom stanów damskich - zwanych tudzież talią, i tym ponad nią) / zawartości mieszka postaci. Wiecie już o czym mówię, tak właśnie, owa zawartość nic się nie zmienia. Bohater kończy przygodę z 6 miedziakami i może być pewny że za dzień/tydzień/miesiąc/rok obudzi się w jakieś karczmie mając dokładnie 6 miedziaków w sakiewce! Przerażające nieprawdaż!
No a przecież sprawa dotyczy nie tylko pieniędzy, to samo się dzieje z majątkiem, sławą, nieruchomościami, wiedzą i zdrowiem - choć ten element świata zwykle się rebotuje do stanu wyjściowego (dziwne, dlaczego właśnie ten...). Czyli zwykliśmy odkładać po sesji bohaterów do lodówki - brrry, jakże oni muszą się czuć...
Swego czasu czytując podręczniki RPG (tak przyznaję się kiedyś to robiłem - ale już jestem grzeczny ;) ) jedynie w Mechawojoniku natrafiłem na krotki podrozdzialik traktujący o rozwoju bohaterów poza sesjami. W WielkimMłotku za to, choć nie pamiętam za bardzo gdzie, zalecano kontrolować upływ gotówki?! Pozostałe podręczniki (z tych które czytałem ) milczą w tej materii. Niestety Ścieżka również i to postanowiłem zmienić! I nie byłbym sobą gdybym nie wymyślił do tego tabeli (tabele jak żółtaczka pozostaną z tobą do końca...)!

A oto ona - tak myślę...
Hym, właściwie to nie tabela a zasady, ale tabele też tam umieszczę...
W trzech krokach A, B i C

A - Określenie czasu między przygodami - proponuję wykonać 1 rzuty na miesiąc - licząc na oko.

B - Określenie powodzenia - tu trzeba nam się przyjrzeć klasie naszego bohatera, obliczyć średnią dwóch wiodących cech ( to te cechy z pośród których wybieraliśmy bonus za klasę) i przetestować tą wartość w standardowy sposób - czyli „k20 mniej niż“. Odczytać uzyskany efekt i zmodyfikować nim rzut w tabeli zmian.
Dla przypomnienia wiodące cech dla poszczególnych klas to:

Cechy wiodące:    Klasy:        Ich średnia:
Si i Zr        dla    Wojownika    (Si+Zr)/2
Zr i Int        dla     Łowców    (Zr+Int)/2
Zr i Moc    dla    Barda        (Zr+Moc)/2
Int i  Moc    dla    Maga        (Int+Moc)/2

(jak na to patrzę to dla kapłana albo dla mnicha byłaby para Si i Moc - ale nie ma w Ścieżce takiej klasy :P )

Efekty testu:                                          Modyfikator zmian
Podwójny        k20=1                                           -2
Zwiększony     k20< lub = 1/2 Cechy                  -1
Normalny        k20>1/2 i < lub równy Cechy        0
Zmniejszony   k20=Cesze lub >od Cechy            +1
Porażka           k20=20                                          +2

C - Tabela zmian - rzućcie k20 i zastosujcie wyniki

Rzut K20             Zmiana
1                          + k6 PD
2                          + stan społeczny
3                          + miłość
4                          + przyjaźń
5                          + dobra sława
6                          + przysługę
7                          +k6/2 złota
8                          + przedmiot (wartość k6 srebra)
9                          +k6 srebra
10                        +2k6 miedzi
11                         -2k6 miedzi
12                         -k6 srebra
13                         -przedmiot (losowo z posiadanych)
14                         -k6/2 złota
15                         - przysługę
16                         + zła sława
17                         + wrogość
18                         + nienawiść
19                         - stan społeczny
20                         + rana (ciężka)

Słowniczek zwany Legendom...

+k6PD - bohatera spotkała wielce pouczająca przygoda dająca mu tyle a tyle PD;

+/- stan społeczny - postać nasza została wywyższona lub strącona na drabinie społecznej o jeden stopień w sześciostopniowej skali: 
1) arystokracja,
2) rycerstwo,
3) patrycjat,
4) plebs,
5) kmiecie,
6) niewolni.
Nowy status wiąże się oczywiście zarówno z nowymi obowiązkami jak i korzyściami. Na przykład członkowie arystokracji nie mogą się wiązać, ba przebywać w byle jakim towarzystwie, za to niewolni nie muszą się troszczyć o prowiant i dach nad głową;

+miłość - Postać spotkała osobę z którą chce spędzić resztę życia lub ona tego chce. Nie oznacza to jednak że zakochana w bohaterze osoba zrobi dla niej wszystko. No prawie ale to inna bajka

+przyjaźń - bohater zyskał przyjaciela - osobę od której zawsze może oczekiwać pomocy - ale czy ją otrzyma to innsza historia;

+dobra/zła sława - bohater staje się sławny - rozpoznawalny. Notujcie punkty sławy dobrej i złej każdemu nadając numer od 1 do 6. Dopiero gdy uzyskacie 7 punkt danego rodzaju zastąpienie nim jeden z pierwszych punktów przeciwnego rodzaju. Teraz w trakcie sesji MG morze rzucić k6 dla każdej nowo spotkanej postaci czy słyszała - i co słyszała o postaci. Każdy punkt sławy możecie opisać - będzie jeszcze ciekawiej.

+przysługa - ktoś jest winny naszej postaci przysługę, czyli w trakcie sesji może się ona do ktosia zwrócić o pomoc i on powinien jej pomóc.

+/-nk6 złota/srebra/miedzi - dochód lub strata/dług - jeśli postać dysponowała gotówka zyskuję jej więcej lub traci. Jeżeli nie miała już gotówki zyskuje długi - lepiej że by je spłacała bo dłużników na Derdzie trzyma się w dosłownym znaczeniu za języki.

+/-przedmiot - postać weszła w posiadanie przedmiotu wartego do 6 s.s. lub straciła jeden losowo wybrany przedmiot z wyposażenia;

+wrogość - bohater komuś podpadł i może się od tego kogoś spodziewać przykrości;

+nienawiść - nasza postać komuś wielce zaszła za skórę. Na tyle głęboko że ten ktoś poprzysiągł jej zgubę - poświęcając się temu celowi.

+rana - zaczynasz przygodę w okresie rehabilitacji ciężkiego obrażenia...

Na koniec uwaga dla Misiów - uprzedźcie graczy jeśli chcecie stosować powyższe zasady, albo lepiej pozwólcie im samym je stosować (hazard). Niech losują, opisują, korzystają z profitów a wy wykorzystujcie ich porażki - na zdrowie!

2 komentarze:

Magnesus pisze...

W Ramarze mam coś do tego, ale niedopracowane. Muszę go wreszcie dokończyć...

Nimsarn pisze...

To celem dokończenia możesz skorzystać z mojego :D