23 lipca 2013

Feudalne tło

Ścieżka (w sensie blog) trawą zarosła. Każdy kto tu zaglądał to potwierdzi. Zapytacie się pewnie o powód tak bujnego rozrostu traw jaki i o przyczynę mego powrotu do jej koszenia.
Tak ogólnie to są trzy powody dla których porzuciłem pisanie: czas, WoT i S&W.
Po koleji:
Czas - praca, dom, dzieci nie sprzyjają pisarstwu i nie ma się co nad tym rozwodzić.
WoT - uległem, jak wielu innych urokom chrzęstu gąsienic i hukowi dział. Siedzę pod pancerzem praktycznie co wieczór, gdy już położę pociechy spać. Ci co grają znajdą mnie pod nikiem Radek77 (piszcie w komunikatorze skąd mnie znacie bo wielu "naszych ukochanych południowych sąsiadów" często bierze mnie za swego).
S&W (Sword & Wizardy WitheBox) - zaraza - lektora tego dzieła tak wstrząseła moim pojmowaniem rpg, że długo po przeczytaniu, odrzuceniu, ponownym przeczytaniu, nie mogłem się pozbierać. Absolutna prostota wywraca wszystko, ale jak tu się wyrzec swojego dziecka... Więcej parę razy już próbowałem, choć mi się jeszcze to nie udało i czekam na innych, napisać coś polskiego w tym starym duchu... czekam...

Teraz już wiecie co mnie powstrzymywało a do powrotu przygarnęły mnie za to dwie rzeczy: urlop i troszkę niepublikowanego materiału. I teraz chciałbym wam opowiedzieć o jednym z nich.
Jak wiecie, albo i nie, kołem zamachowym przygód w Ścieżce jest feudalizm... Dwory, turnieje, bale, miłostki, wendetty, zdrady, bogactwa, czyli jak wszędzie pieniądze. Świat tej gry to takie kwazi-średniowiecze wiec pieniądze są u feudałów, choć nie zawsze. Długo zachodziłem w głowę jak to uchwycić - ująć w swej mani szukania w generatorach koncepcji na przygody. W końcu rozpisałem sobie najważniejsze czynniki tworzące tło stosunków poszczególnych feudałów, na których ziemiach rozgrywać się będzie przygoda, w kilku tabelach.

Oto one:
I Sąsiedzi - rzut k6 na ilość i dla każdego rzut k6 na diagramie szejścianu (hexa) aby zdobyć oriętację w terenie.

II Pokrewieństwo - między rodami - 4 szansy na k6 że istnieje, w tym 2 szansy że bardzo bliskie (ciotka, wój, stryj, kuzyn itp...).

III Stosunek sąsiadów (k6)
1. Przyjaciel domu - praktycznie część najbliższej rodziny;
2. Przychylny - jest pewna sympatia ale bez nadmiernej czułości;
3. Obojętny - nie będę tłumaczył bo nie warto;
4. Niechętny - "niby mi nic nie zrobili ale ich nie lubię..."
5. Wróg - nie trzeba tłumaczyć gość ma tyle ciepłych uczuć, że na wyrywaniu paznokci się nie skończy...
6. Różnie - rzuć 2 razy dla dwóch stronnictw w rodzie - ktoś może kogoś lubić a ktoś inny wcale.

IV Bogactwo Rodu
1. Bajecznie bogaty - o ukrytych skarbach krążą legendy;
2. Bogaty - niczego im nie brakuje;
3. Zamożny - też im niczego nie braknie ale na ekstrawagancje to sobie nie pozwolą;
4. Niezamożny - utrzymują się na poziomie ale z trudem, są chwile gdy w kiesy pustki ino świecą;
5. Ubogi - mają herb, może zamek stać ich na broń, ale już na zbroje nie bardzo..;
6. Upadły - ci to tylko herb mają i rzekłbyś nic po za tym, nawet porządnej koszuli na grzbiecie.

V Dziedzice
1. Synowie i córki - nie bądźmy dla baronowej zbyt okrutni - rzut k6/2 na ilość synów i taki sam na ilość córek;
2. Synowie - k6/2 +1 z ilością, ale możecie i rzucić całą k6-stką.
3. Syn i k6/2 - 1 córek;
4. Córka - posag to miecz wiszący nad głową;
5. Córki - k6/2 choć... (tak samo jak przy wyniku 2) - posagowy miecz do kwadratu;
6. Brak dziedziców - pusto, koniec rodu już blisko, bratankowie (komornicy również) pukają do bram.

VI Głowa Rodu
1. Pan i Pani - "...i żyli długo i szczęśliwie..";
2-4. Wdowiec - kiedyś się mawiało że mężczyźni giną na wojnie a panie w połogu..;
5. Wdowa - niektóre panie miewały jednak "szczęście" przeżyć swych mężów;
6. Sieroty - ale czasami dziatwa nie miała szczęścia do rodziców...

I wystarczy... Teraz chciałbym napisać jak z tego ulepić to ciasto - tzn. jak ja lepię, wy możecie inaczej.

Wpierw określam ród na ziemiach którego rozgrywać ma się przygoda - Tabela nr IV, V, VI.

Potem określam jego sąsiadów (Tabela nr I). Jeśli wynik na diagramie wskazuje ze z pewnych stron baronia z niczym nie graniczy oznacza to tereny nie zamieszkałe (puszcze, góry) lub nie dostępne (morze, urwiska itp...). Może się zdarzyć sytuacja odwrotna - tzn. że w jednym kierunku mamy więcej sąsiadów...

Następnie określam dla każdego z sąsiednich rodów Stopień pokrewieństwa z naszym głównym rodem (T II) stosunek do naszego rodu (T. III), bogactwo (T.IV), ilość dziedziców i głowę (T.V i IV) - może się okazać że jeden z sąsiednich rodów jest bezdzietny i bez głowy (sieroty). Wówczas rzucie jeszcze raz w tabeli ilości dziedziców zakładając, że są już oni w wieku w którym samodzielnie spawójom rządy.

Teraz mały przykład:
Ród główny dla przygody (ten do którego należy ziemia...)
Jego głową jest wdowa mająca dwóch synów i w dodatku jest bajecznie bogata.
Sąsiadują z 5 innymi baroniami - dwoma na wschodzie, jednej na zachodzie i dwoma na północy.
Ród sąsiadajacy od wschodu to ich bliscy krewni, ale jak to bywa w rodzinie zajadli wrogowie, niezamożne sieroty - w tej roli dwóch prawie dorosłych synów.
Ze wschodu sąsiadują również z również spokrewnionym, ale nie tak już bardzo, również niezamożnym, narazie bezdzietnym i niechętnym swym sąsiadom małżeństwem.
Na zachodzie, za to ma nasz ród za sąsiadkę ma, bezdzietna, niechętna naszemu rodowi, wdowę - w kwiecie wieku ;).
Z pólnocy sąsiaduje nas ród z zaprzyjaźniony, bogatym domem, którego jedyną przedstawicielką i dziedziczką, w jednej osobie, jest panna na wydaniu :D - daleka kuzynka naszych paniczów.
Dalej na północy również ma swe włości ród przychylny, zamożny kierowany przez dziarską wdówkę, która prócz nieletniego syna ma dwie córki na wydaniu i do tej pory nie jest spokrewniona z naszym rodem.

I jak wyobraźnia działa, oczy ślnią, nuż się w kieszeni otwiera?
Życzę powodzenia!

3 komentarze:

Krzysztof Krzemień Kaźmierczak pisze...

W Śćieżkę grałem parę razy gdy wprowadzałem znajomych w arkana RPG, grze brakuje właśnie prostoty S&W, ale za to ma bardzo fajny generator przygód ;-) Czasami używam go do szybkiego wymyślania fabuł do D&D i innych fantaziaków.

Nimsarn pisze...

Miód do moich uszu, cieszę się że się Ścieżka do czegoś przydała/przydaje.
Z perspektywy czasu stwierdzam, że gdybym przed napisaniem tej gry miał w rękach S&W, to wyglądałaby ona zupełnie inaczej - czasami coś mnie kusi, by nabazgrać jej okrojoną wersję w tym duchu, ale jakoś tak słoma za szybko się spala...

bohomaz pisze...

Bardzo fajny generator. Przyda mi się, dzięki!