12 czerwca 2011

Czarny charakter w generatorze

Ostanio trochę marudziłem a dziś mam ochotę rzucić nieco mięsa...

Otóż przeglądając niedawno podręcznik, ściślej sam zamieszczony na jego końcu generator, stwierdziłem iż trzecia jego część mogła by być szerzej ujęta. Oczywiście mówię tutaj o postaci Czarnego charakteru, która jak żadna inna inspiruje autora scenariusza do dobrej gry. W podręczniku rozważania o jej naturze zawarłem jedynie co do jej przynależności, bądź nie, do trzech rodzai organizacji które sobą reprezentuje. Z perspektywy czasu proponuję dla jej (postaci czarnego charakteru) lepszego uchwycenia użycie poniższego króciutkiego subgenertora który pozwoli nam lepiej ową osobę opisać. 

Nim jednak przystąpię do prezentacji a następnie omawiania tego zwariowanego pomysłu, proponuje zaopatrzyć się w cztery kości sześciościenne (k6). Ich odpowiednia ilość nada szybkości w odczytywaniu wyniku.

Tak więc aby bardziej szczegółowo określić rolę naszego czarnego charakteru w scenariuszu rzućmy owymi czteroma kostkami. Po kolei od lewej strony odczytując wyniki.

I kość (A) - określać nam będzie naturę pomocników naszego złego ducha.
wynik  -  rodzaj (ilość)
1 do 3 - Tubylcy (k6+1);
4 - Bestia (k3);
5 - Potwór (1);
6 - Cudzoziemcy (k6+1).

II kość (B) - oznaczy nam przynależność rasowo kulturową naszego pana złego.
wynik - rodzaj
1 do 3 - Tubylec;
4 do 5 - Sąsiad;
6 - Cudzoziemiec.

III kość (C) - powie nam o zajęciu przeciwnika naszych herosów:
wynik - klasa zawodowa (przykłady)
1 - Wojownik (kapitan najemników, rycerz, właściciel szkoły gladiatorów);
2 - Łowca Miasta (przywódca gangu, szef szajki włamywaczy, głowa domu zabójców);
3 - Łowca Dziczy (banita, kłusownik, przemytnik)
4 - Mag (alchemik, szaman, czarnoksiężnik)
5 - Bard (szpieg, gwiazda estrady, nadworny poeta)
6 - Inna klasa (kupiec, ławnik, burdelmama).

IV kość (D)* - zdradzi nam z jakiej warstwy społecznej się, ów złorzeczący naszej drużynie gość, wywodzi.
wynik - warstwa społeczna (przykład)
1 - niższa (chłopi)
2 - średnia (mieszczaństwo)
3 - wyższa (rycerstwo)
4 - wyższa+ (arystokracja)
5 - średnia+ (patrycjat)
6 - niższa- (niewolni)

Legenda:
Tubylcy/Tubylec - postacie/postać na stałe zamieszkujące miejsce akcji, np. księstwo, miasto, osadę.
Bestia - istoty które możemy nazwać zwierzętami.
Potwór - istoty nieumarłe, odmieńcy, smoki.
Cudzoziemiec/Cudzoziemcy - osoba/osoby od niedawna przebywające w okolicy.
Sąsiad - osoba zamieszkująca sąsiedni kraj, miasto, krainę - nie do końca obca w miejscu akcji.
* - należy przystosować do  nacji w której wychował się nasz niemile witany osobnik.

Dla przykładu rzucam 4 kostkami otrzymując wyniki: 2; 4; 3; 1
Co daje nam:
- A: Tubylcy (k6+1 = 5+1);
- B: Sąsiad;
- C: Łowca Dziczy;
- D: Niższa.
Akcja scenariusza miał się rozgrywać w którymś z księstw więc po bliższym przyjżeniu się wynikom doszedłem do wniosku że nasz przykładowy schwarz charakter będzie typem Robin Hooda: banity  dowodzącego sześciorga obwiesiów - nie powiem miła perspektywa.

4 komentarze:

Darcane pisze...

Po ostatnich poradach Enca spodobał mi się pomysł rzucania różnymi koścmi (k6 + k8 + k10) w generatorach. Tak jest wygodniej i w konsekwencji ciekawe generatory, które napotykam w sieci, zmieniam w ten sposób na własny użytek ;)

Nimsarn pisze...

Też spotkałem się z twierdzeniem że mnogość kości wpływa pozytywnie na rpg. Pewnie by również przyspieszyło i skonkretyzowało ten generator - warte przemyślenia.

Enc pisze...

@Darcane: Dzięki :)

Mnie jakoś naturalne się wydaje turlanie różnymi kośćmi na raz - szybciej i prościej, nie trzeba notować (albo domyślać się, jaki kolor co znaczył).

W ogóle generatory losowe są super, jeśli ma się ekipę, która nie ma nic przeciwko ich wykorzystaniu.

Nimsarn pisze...

Dwie sprawy:
1. Będąc konsektwetnym staram się by kostek nie używanych w podręczniku nie wprowadzać jakimś tam generatorem.
2. Musimy rozgraniczyć generatory sesyjne (sandbox) z generatorami warsztatowymi. Ten jak i podręcznikowy są generatormi warsztatwymi - służą do przygotwania sesji, nie do jej generowania w trakcie.

Co nie zmienia faktu że generatory są cool :D