14 maja 2010

Wymarzony Trolla dodatek

Słuchajcie wszyscy leśna ciżba, co mnie się dziś rano przydarzyło. Zszedłem se ja rano z jaskini swojej w bagnie pobliskim nogi pomoczyć - bo szlam dobrze na odciski robi. No, więc zapuszczam ja cię proszę swe nóżki w błotko soczyste, a tam Słowik, cie panie, o karnawale prawi, że Smok imprezkę szykuje i to na tę samą prawie nutę, co żem wczora z Jajecznym rozmawiał...

Karnawał RPG#11 Dodatki

Siadam se na dworcu.
Tu flecik, tam siatki,
Czapka, z trzy grosze.
To po te... do - datki.




Draken długo wyczekiwał z tematem, ale chyba - przyznacie, to sami - było warto. Dodatki nareszcie temat, na który każdy ma odmienne - sobie własne - zdanie. Drzazgi będą fruwały i pewnie nie jednemu belka w oku okrakiem stanie.
Ale do rzeczy. Przez długie lata, dni, miesiące wyznawcą twierdzenia byłem :

"Jak niesie wieść gminna,
Podstawka wystarczyć powinna!"

Żyłem w tej nie świadomości do czasu aż - wiem jestem monotematycznym kryptoreklamodawcą, ale nie dziwcie się wypuszczenie Ścieżki było dla mnie naprawdę ważną chwilą zaraz po ślubie i narodzinach dzieci. No, więc jak już uporałem się z tym podręcznikiem stanął przede mną problem, co dalej. Jeśli zamknę temat, to system umrze - a za bardzo się kocham, by w tak młodym wieku [sic!] śmierć dziecka sobie fundować. Jak zwykle przesadzam w końcu w podręczniku zawarłem dwa dodatki, co by wskazywało, że ewolucja zaczęła się jednak przed Darwinem. Nie owijając więcej w bawełnę, zacząłem się zastanawiać nad dodatkami. Ale i tu pojawiły się schody, no bo w końcu jak ów dodatek powinien wyglądać. Pobieżny przegląd dostępnych dodatków RPG pozwolił mi wyróżnić kilka zasadniczych elementów występujących w dodatkach. W chaotycznym porządku wyglądają one tak: postacie/archetypy, miejsca, przygody/kampanie, story linie, potwory, sprzęt, zasady alternatywne/erraty, zasady dodatkowe i ostatnio modne tabele. Ten pobieżny przegląd pozwoli mi się teraz na znęcać nad wymienionymi i wskazać, co moim zadaniem i jak przydać się może do konstrukcji idealnego dodatku.

Postacie/Archetypy - ogólnie rola przykładowych postaci/archetypów w podręcznikach sprowadza się do ilustracji typowych mieszkańców opisanego świata; które wykorzystać można jako gotowych NPCtów w trakcie samej gry lub jako element kreacji bohaterów graczy. Moim zdaniem w dodatku jednak; postacie takie nie powinny zajmować tyle, tak eksponowanego miejsca jak w podstawce, bo mogą, co najwyżej przysłużyć się jako mięso armatnie lub jako ilustracja. Czyli ideałem dla nich była by jakaś ramka na marginesie koniecznie z odpowiednią ilustracją albo w nawiązaniu do niej;

Miejsca (opisy) - bez opisu niema świata, ale nie każdy sobie zdaje sprawę, że świat można przemycić i w innych elementach podręcznika/dodatku. Jak dla mnie dokładne opisy krain, konkretnych miast itp. mogłyby nie istnieć. Zamiast tego wolę zasady, generatory opisu miejsca. Ale odnośnie tych nie typowych miejsc - ciekawych - to jestem za na pewno powinny się znaleźć w dodatku. Toż to istny skarbiec pomysłów na przygody.

Przygody/kampanie - doceniam ten rodzaj zapychaczy dodatków/podręczników ale nie widzę ich zapełniających w całości publikacje - to by była strata czasu.

Story linie - Jedynie słuszna i promowana przez autorów historia świata - brrrrr. Coś, czego nie lubię, nie... Zjawisko to jest dla mnie przykładem wynaturzenia idei rpg. Głownie przez to, że ogranicza wyobraźnię graczy w sposób, jaki inne elementy świata gry nie są w stanie osiągnąć. Nie muszę pisać, co bym zrobił z dodatkiem to zawierającym;

Potwory - Obok opisu miejsc to jest to mój ulubiony temat dodatków. Ile przy potworach można przemycić pomysłów, smaczków w końcu całego świata. Zdecydowanie na tak - nawet, jeśli będzie dodatek się składał z samego bestiariusza.

Sprzęt - Cuda techniki jak i magiczne artefakty. Przeciwieństwie do opisanego przypadku powyżej nie wyobrażam sobie by rozdmuchany na tym elemencie dodatek wzbudził moją sympatię. Co nie oznacza, że nie widzę miejsca dla sprzętu w dodatkach. Co to, to nie - sprzęt może i powinien być ale z umiarem średnio 2-5 na publikację :D;

Zasady alternatywne/dodatkowe/erraty - Jestem za jak coś się zepsuło wypada naprawić/usprawnić/zaproponować coś nowego. Ale również z umiarem. W świetle ostatnio prowadzonych dyskusji myślę, że wprowadzanie alternatywnej mechaniki do systemu powinno odbywać się w dodatkach nie w kolejnych edycjach gry;

Tabele - Mniam, nic tak nie poprawia smaku jak mały generator. Dzięki nim podręcznik przestaje być tylko książką a staje się urządzeniem - nie śmiejcie się to fachowe słownictwo. Wbrew pokutującej tu i ówdzie opinii tabele nie ograniczają wyobraźni a wręcz przeciwnie pobudzają. Zmuszając zastałe komórki do intensywnej pracy nad niespodziewanym wynikiem. Czyli tabele w dodatku powinny być :D;


No dobra wystarczy tego dobrego czas na podsumowanie;
Idealnym dla mnie dodatkiem byłby Opis ciekawych miejsc, wzbogacony o mechanizmy tworzenia typowych, gęsto okraszony opisami potworów z szczyptą archetypów i sprzętu oblany obficie tabelami, "nowymi" zasadami i przymusowo przystrojony przygodami.
Tyle - mam nadzieję, że nie zanudziłem :D



4 komentarze:

Omlet pisze...

Widzę że się raczej zgadzamy, szczególnie jeśli chodzi o podsumowanie powyższego tekstu :)

Nimsarn pisze...

Że niby jednak kogoś zanudziłem, he? :E

Darken pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Darken pisze...

Link do opiekuna tej edycji Karnawału
11 Karnawał Blogowy - Dodatki